Credit management optimaliseren is eigenlijk de vraag je je jezelf stelt over hoe je je bedrijf gezond kan houden. Dat kan op verschillende manieren. De belangrijkste is waarschijnlijk wel: weten met wie je zakendoet. Helaas is dat niet altijd makkelijk te achterhalen. En als dat wel kan, kost dat veel – kostbare- tijd. Je kan dit probleem oplossen door een kredietrapport aan te vragen. Daar moet je een externe debiteur voor aanvragen, maar het zal de moeite waard zijn. De kans dat je met malafide bedrijven in zee gaat wordt er enorm door verkleind.
Hoe helpt een kredietrapport bij credit management optimaliseren?
Credit management optimaliseren is het zorgen voor de geldstroom binnen je bedrijf. Als je van een aankomend zakenpartner een kredietrapport laat maken, weet je of deze partner wel betrouwbaar genoeg is om zaken mee te doen. In dit rapport staan bijvoorbeeld dingen als de jaarcijfers en bepaalde gegevens over hun geldstromen. Dat leert jou of het bedrijf de rekeningen wel kan betalen en dat doorgaans ook zonder problemen doet. Als ze in dat rapport vreemde cijfers ziet, is dat een rode vlag. Doe geen zaken met dit bedrijf: de kans is groot dat er niet wordt betaald.
Je eigen regels nog eens nakijken bij credit management optimaliseren
Credit management optimaliseren begint – hoe cliché het ook klinkt, ook een beetje bij jezelf. Je kan ook zelf het een en ander doen om het geld makkelijker en vlotter binnen te halen. Kijk eens wat je afspreekt over betaaltermijnen bijvoorbeeld. Als je die kan korten, betaalt een klant je eerder. Doet hij dat (alsnog niet) dan ben je eerder gemachtigd om achter je geld aan te gaan. Zo valt er minder snel een gat tussen betalingen.