Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord over het belang van het gebruik van sociale media om jouw bedrijf te promoten met social media marketing. Als het om de feestdagen gaat, weet je vast hoe belangrijk het is om het juiste plan te hebben om nieuwe klanten te bereiken en mensen naar jouw winkel te halen. En zelfs als je geen liefhebber van sociale media bent, kun je met het juiste plan zinvolle resultaten behalen op sociale media. Voor de feestdagen wil je je inspanningen richten op een selecte groep sociale-media platformen die de juiste functies bieden om in contact te komen met jouw publiek. Dit zal altijd onderdeel moeten zijn van de social media marketing strategie.

Facebook: Als klein bedrijf heb je waarschijnlijk al gezien hoe Facebook kan worden gebruikt om met fans in contact te komen en je bedrijf het hele jaar door te promoten. Op Facebook kun je verschillende soorten inhoud gebruiken – inclusief tekst, afbeeldingen, video’s en links – om je fans te betrekken. Je kunt ook profiteren van de advertentiemogelijkheden van Facebook om klanten in de buurt te bereiken en lokaal succes te stimuleren. Ten slotte, met 98,3% van de Facebook-gebruikers die nu toegang hebben tot het sociale platform via mobiele apparaten, is Facebook ook een van de krachtigste netwerken om verbinding te maken met lokale consumenten op hun mobiele apparaten.

Twitter: Twitter is een van de beste netwerken om in contact te komen met uw publiek en om nuttige en boeiende inhoud te delen. Maar wist je ook dat Twitter een waardevol platform is voor klantenservice? Mensen houden van Twitter omdat het hen directe toegang geeft tot de mensen en merken die voor hen belangrijk zijn. Door uw Twitter-activiteit te volgen en te reageren op vragen en feedback van volgers, mis je nooit de kans om van sociale interactie een nieuwe social media marketing kans voor het bedrijf te maken.

Pinterest: gebruikers benaderen Pinterest met meer een winkelmentaliteit dan op andere sociale sites. Hoewel je andere netwerken, zoals Facebook of Twitter, uitsluitend voor engagementdoeleinden kunt gebruiken, kun je op Pinterest in contact komen met consumenten in een unieke fase van het koopproces: de kijk- en browse-fase. Pinterest is het perfecte platform om cadeau-ideeën onder de aandacht te brengen en alles te laten zien wat het bedrijf deze feestdagen te bieden heeft met de perfecte social media marketing.

Instagram: Instagram is een van de beste netwerken om deze feestdagen boeiende inhoud voor jouw bedrijf te maken. De gebruiksvriendelijke tools maken het gemakkelijk om afbeeldingen en videoclips te maken die uw klanten en potentiële klanten geweldig zullen vinden. U kunt foto’s maken van medewerkers die zich voorbereiden op een aanstaande kerstuitverkoop, of cadeau-ideeën laten zien met creatieve afbeeldingen waar het publiek dol op zal zijn.

YouTube: de feestdagen zijn de perfecte tijd om video’s van uw bedrijf te maken en te delen. Je video’s hoeven geen productie met een groot budget te zijn. Iets eenvoudigs als een video van jouw smartphone waarin je klanten een prettige vakantie wenst, of een interview over aanstaande vakantie-activiteiten, kan een heel eind helpen bij het maken van een persoonlijkere band met het publiek. Het beste van alles is dat je video’s eenvoudig kunt delen op verschillende sociale netwerken.